Interview med Isabella Eklöf

 “At lave film er en måde at forstå ting på”

Af Rosa Lembke

Pressebillede fra ‘Holiday’. Foto: Jonas Lodahl.

Isabella Eklöfs nye film ‘Holiday’ vises på Sundance Film Festival i aften. Vi mødte hende til en snak om filmen, feminisme og den kunstneriske signatur, der gennemsyrer hendes værker – det oversete perspektiv.

WIFT: Hej Isabella. Du har fået din første spillefilm ‘Holiday’ på Sundance. Hvordan føles det?
Isabella Eklöf: Det er fedt! Det er min debutspillefilm, og det var også den første festival, vi sendte den til, så det er fedt at det var den umiddelbare respons. Vi var på Haugesund Filmfestival i oktober, hvor man kan vise work in progress, og der viste vi to af scenerne. Der var folk blandt publikum fra forskellige festivaler, blandt andet fra Sundance, og de blev interesserede i filmen. Og så var de også meget glade for Victoria Carmen Sonne (hovedrollen, red.), som har været med i flere af de andre film, de har fået indsendt. Hun er et kæmpe talent.

Hvad handler filmen om?
Om en kvinde, der tilpasser sig regler skabt af mænd. På den måde er det en udtalt feministisk film. Den foregår i den ultramaskuline gangsterverden. Det er en verden, hvis regler er interessante. På én gang er verdenen helt ind til kernen og oprigtig, men samtidig er den falsk. Al loyaliteten, broderskabet, og “jeg har din ryg, hvis du har min”, det er egentlig bullshit. Det er en verden, der i bund og grund handler om kapitalisme og penge, ligesom alt andet.

Kan du fortælle mere om Sascha, den kvindelige hovedrolle, som Victoria spiller?
Sascha er en meget klassisk hovedkarakter.  Hun er en fremmed, der ankommer til byen, som Mogens Rukov plejer at sige. En person, som på en måde ankommer blank og uskyldig og skal lære at forstå den verden, hun bevæger sig ud i, så vi kan forstå den sammen med hende. Hun skal tage stilling til, om hun vil blive i denne verden eller ej. Der er ingen forklaring på hvor hun kommer fra og hvordan hun er havnet der. For mig er det ikke så vigtigt, der er mange måder, man kan være on the edge på. Tit er det de samme problemer, de samme følelser, der er på spil – at få bekræftelse, at føle sig som en outsider. Jeg synes det er universelle, menneskelige følelser. Derfor er jeg ikke så interesseret i Saschas baggrund og psykologi,  det er mere interessant at se, hvad der skal ske nu. En af de store kunstneriske udfordringer har nok været at lave en karakter, som er ret passiv. Mange kvinder er alt for gode til at tilpasse sig deres omgivelser, og især mændene i deres liv.

Du talte om at det var en udtalt feministisk film. Kan du uddybe det?
Jeg har været feminist siden jeg var lille og synes at jeg blev behandlet anderledes på grund af mit køn. Jeg synes at det var uretfærdigt at 50% af mennesker skulle føle sig som ‘det andet køn’, og at der generelt er en forforståelse af at afsenderen og jeg’et i alle fortællinger er en mand. Manden gør sådan. Manden kigger på pigen. Der er så mange underforståede fortællinger, som man ikke er med i, og som man ikke er jeg’et i. Derfor vil alting, jeg laver, nok være feministisk, fordi jeg har denne her følelse af uretfærdighed.  Et af filmens temaer er det underlige forhold, som verden har til kvindekroppen. Det skal være hemmeligt og skamfuldt, hvad der sker med den. Menstruation er klamt og forfærdeligt og folk kommer og gør ting ved din krop, men det er ikke noget, man skal tale højt om.

På Sundance deltager ‘Holiday’ i konkurrencen World Cinema Dramatic Competition, der sætter fokus på nye talenter og originale signaturer. Hvilke emner interesserer dig som instruktør, har du en særlig signatur i dit arbejde?
En af de ting, som jeg ser som min signatur, er det oversete perspektiv. Meningen med mit liv er at lære og forstå ting. Derfor har jeg altid været interesseret og nysgerrig, når jeg møder et perspektiv, som jeg tidligere ikke har forstået eller som jeg synes er overset generelt. At lave film er en måde at forstå ting på. Den kedeligste film, man kan lave, er én, hvor man kender alle svarene. En interessant film er én, som har et spørgsmål, man prøver at besvare undervejs. Om man når frem til svaret eller ej, det ved man ikke, for det vil publikum have forskellige, individuelle oplevelser af. Det er sådan, jeg synes at god kunst fungerer.

Gustav Möllers ‘Den Skyldige’ deltager også i konkurrencen, og det er første gang at der er to danske titler med på én gang. Hvad tror du det betyder for dansk film?
Det betyder vel at den gode bølge fra Borgen og Broen fortsætter. Jeg tror, at skandinavisk film er meget prestigefyldt lige nu.

Hvad håber du at folk tager med sig fra din film, når de forlader biografen?
Det er meget vigtigt for mig, at jeg ikke prøver at styre, hvad folk føler. Men jeg håber da selvfølgelig at de opdager noget i sig selv, som de ikke før har tænkt på. At alle kan føle sig spejlet på en måde, de ikke før har gjort.

‘Holiday’ får verdenspremiere på Sundance Film Festival den 21. januar.